Met Google Ads kun je snel veel meer traffic naar je website genereren. De kunst is echter om op te vallen tussen al je concurrenten en met jouw bedrijf zoveel mogelijk bovenaan te komen in de zoekresultaten.
Het succes van een Google Ads campagne hangt af van veel factoren. Zo zul je niet alleen aansprekende teksten moeten kunnen schrijven, maar bijvoorbeeld ook de meest effectieve zoekwoorden selecteren en de juiste extensies inzetten om het resultaat te optimaliseren.
Maar hoe krijg je dat dan voor elkaar? Bij TalentSpot zijn we dagelijks bezig met het opzetten, analyseren en optimaliseren van campagnes om effectieve resultaten te halen. Graag delen we onze kennis en daarom de volgende 5 praktische tips:
Je positie in de zoekmachine is niet alleen afhankelijk van je aanbod, maar ook van je kwaliteitsscore. In deze score telt de relevantie van de (advertentie-)tekst zwaar mee. Schrijf daarom een zo specifiek mogelijke tekst die maximaal aansluit op de meest gebruikte zoekwoorden. Laat deze zoekwoorden vervolgens ook terugkomen in je koppen en beschrijvingen in je tekst.
De Google Ads ‘Keyword planner’ is een belangrijke tool die je kan helpen bij het vinden van de beste zoekwoorden voor jouw situatie. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel concurrentie er op bepaalde zoekwoorden zit en wat de gemiddelde kosten-per-klik (CPC) zijn.
Je Google Ads account vormt de basis voor je Search engine advertising (SEA) strategie. Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt over de wijze waarop je je account gaat inrichten en welke instellingen daarbij horen. Waarschijnlijk zul je klein beginnen, maar zodra er goede resultaten worden behaald zal dit waarschijnlijk snel groeien naar meerdere campagnes. Bedenk daarom van te voren goed wat voor campagnes en advertentiegroepen je gaat opzetten. Het is namelijk bijzonder tijdrovend als je deze later nog wilt/moet veranderen. Daarom kan het verstandig zijn om vanaf de start meteen gebruik te maken van een Google Ads accountmanager.
Een USP beschrijft de unieke (lees: onderscheidende/bijzondere) eigenschappen van jouw product of dienst. Hiermee geef je zo goed mogelijk aan, wat jou anders maakt dan de concurrent. Daardoor stel je je doelgroep(en) in staat om gemakkelijker voor jou te kiezen. Probeer er zoveel mogelijk te bedenken. Dus: reken je geen verzendkosten? Kun je snel (volgende dag?) leveren? Hanteer je ruime openingstijden voor je klantenservice (bv. ook ’s avonds?). Heb je een scherpe actie? Laat dan al deze punten terugkomen in je tekst, zodat je potentiële klanten zoveel mogelijk redenen geeft om voor jou te kiezen!
In veel advertenties wordt een link opgenomen die verwijst naar een website van een bedrijf. De pagina waar de advertentie naar verwijst wordt de bestemmingspagina genoemd. Zorg er voor dat deze pagina maximaal aansluit op je advertentie. Stel je voor dat je adverteert met een specifieke aanbieding en de bestemmingspagina is de homepage van je website waar niets over die aanbieding op staat. Dan is de kans groot dat je bezoekers niet de moeite nemen om verder te kijken en meteen je website weer verlaten. Zonde van je (campagne-)geld toch?
Een goede bestemmingspagina bevat minimaal genoeg relevante informatie over je product of dienst en is bij voorkeur een aanvulling op je advertentietekst. Dat heeft ook een positief effect op je kwaliteitsscore en dus op je positie in de zoekresultaten.
Daarnaast is het van belang dat er op de bestemmingspagina een duidelijke ‘call to action’ is. Dat is vakjargon voor een (of meer) manieren waarop de bezoeker van de bestemmingspagina meteen iets kan DOEN als hij/zij geïnteresseerd is (in dit geval in jouw aanbieding). Daarbij kun je denken aan een ‘bestelknop’ waarmee de aanbieding meteen gekocht/besteld kan worden. Steeds meer bedrijven bieden ook een ‘chat functie’ aan, waarbij de bezoeker direct vragen kan stellen. Het minimum is de optie waarbij de bezoeker zijn contactgegevens invult, zodat jij contact kunt opnemen.
Een RSA is het grootste en meest flexibele zoekadvertentie formaat binnen Google. In tegenstelling tot traditionele zoekadvertenties kun je tot 15 verschillende koppen en tot 4 beschrijvingen toevoegen. Zo kan er op veel verschillende manieren getest worden (door Google) wat het beste werkt. Automatisch zullen de best presterende combinaties van koppen en beschrijvingen het meest vertoond worden. Daarnaast laat Google combinaties zien op basis van bv. persoonsgebonden interesses, type apparaat, gedrag en andere indicatoren. Allemaal bedoeld om jouw resultaat te maximaliseren.
Belangrijke Google Ads update: bij sommige accounts is het gebruik van RSA’s al verplicht gesteld en heb je niet meer de mogelijkheid om een ‘normale’ tekstadvertentie aan te maken. De verwachting is dat dit in de toekomst voor alle accounts gaat gelden. Een goede reden om er vanaf de start al voor te kiezen.
Wil je meer weten over het optimaliseren van advertenties? Kun je wel wat advies gebruiken bij het bepalen van jouw SEA strategie? Denk je erover om de uitvoering uit te besteden? Heb je interesse in een Google Ads cursus of opleiding voor jezelf of voor een werknemer? Bel of mail gerust voor een eerste kennismaking. Samen met jou kijken we graag welke oplossing het beste past in jouw situatie.