Ben je van plan om aan de vindbaarheid van je website te werken, maar heb je geen budget voor professionele tools? Geen enkel probleem. In deze blog bespreken we de tools die je gratis kan gebruiken om je op weg te helpen naar een hogere positie van je website in de Google zoekresultaten.
1. Google Analytics
Voor Google Analytics hoef je slechts een account aan te maken en aan je website te koppelen. Hoe je dat doet lees je hier: https://kinsta.com/nl/blog/google-analytics-wordpress/#2-handmatig-google-analytics-en-wordpress-linken-via-code. Hierdoor krijg je toegang tot enorme hoeveelheden data en informatie die je helpen om te bepalen of je op de goede weg bent!
Google Analytics geeft inzicht in de volgende onderdelen:
Via welke kanalen komen bezoekers op je website terecht
Of de bezoekers voornamelijk desktop of mobiele apparaten gebruiken
Welke pagina’s ze bezoeken en hoelang ze op je website blijven
Daarnaast kun je via de Google Skillshop diverse cursussen volgen. Zo kom je alles te weten over de beschikbare tools en hoe je deze het beste kunt inzetten. De presentaties (in de cursussen) kunnen soms wat kinderachtig overkomen, maar ze geven de essentie wel goed weer.
2. Google Search Console:
De tweede tool die je kunt benutten is Google Search Console. Deze tool is zeker zo belangrijk als Google Analytics. Met Google Search Console krijg je inzicht in de volgende zaken:
Kortom, Google Search Console helpt je om te checken of jouw SEO activiteiten leiden tot betere prestaties in de zoekmachines. Zorg dat je deze tool gelijk koppelt aan je website! Hoe je deze koppelt kun je vinden op de volgende link: https://kinsta.com/nl/blog/google-search-console/.
Elk bedrijf staat ingeschreven bij de KvK. Als je staat ingeschreven heb je recht op een zogenaamde ‘Google Mijn Bedrijf’ vermelding. Een Google Mijn Bedrijf vermelding is te zien in zowel Google als in Google Maps.
De Google mijn bedrijf vermelding is het eerste wat iemand te zien krijg als hij of zij in Google zoekt naar je bedrijf. Dit noemt men ook wel een ‘branded search’. Het is essentieel dat de informatie via Google Mijn bedrijf er zo goed mogelijk uit ziet en geen klanten afschrikt. Door de bedrijfsvermelding volledig in te richten en regelmatig reviews of foto’s toe te voegen, krijgen potentiele klanten een goede indruk van je bedrijf. Daarnaast verbetert het ook de vindbaarheid van je website.
Je kan de vermelding beheren via www.google.nl/business of de Google Mijn Bedrijf app. Deze kan gedownload worden in zowel de Apple store als de Android store.
4. Google Pagespeed Insights:
5. Mozbar
De SEO autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is. Hoe hoger jouw autoriteit, hoe hoger je zal scoren in de zoekresultaten. Het onderdeel autoriteit is dus erg belangrijk voor jouw website. Is een van de weinige gratis tools om de autoriteit van de website te kunnen meten. Moz is een browser extensie en geeft je een score van 1-100. Een hoge score geeft weer hoe autoritair de pagina of het domein is. Een lage score geeft aan dat er nog gewerkt moet worden aan de autoriteit van de pagina of het domein .Dit doet hij zowel voor de aparte pagina’s als voor de website als geheel. MOZ kan je daardoor helpen met bepalen hoe sterk je website is. Mozbar kun je downloaden via de volgende link: https://moz.com/products/pro/seo-toolbar
6. Ubersuggest
‘Ubersuggest’ is een tool van Neil Patel waarmee je zoekwoorden kunt identificeren. Deze tool is te raadplegen op de volgende link: https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/. De tool helpt je beter te begrijpen waarom mensen bepaalde zoekopdrachten gebruiken. Je kan er van short tot longtail zoekwoorden mee vinden die jouw website potentieel meer verkeer kunnen opleveren. Short tail keywords zijn korte algemene zoekwoorden waar veel zoekvolume op zit. Als je hoog op de short tail keywords scoort is dit top! Er zit namelijk een hoog zoekvolume op wat voor meer organisch verkeer zorgt. Long tail zoekwoorden zijn langere zoekopdrachten, die een concrete zoekintentie aangeven van drie tot vijf woorden en soms nog meer. Er zit een lager zoekvolume van de short tail zoekopdrachten. Ze zijn specifieker en er is minder competitie voor. Echter zijn alle long tail zoekopdrachten goed voor 70% van alle zoekopdrachten. Het is dus goed om te kijken hoe je zowel short als long tail zoekwoorden inzet om uiteindelijk zoveel mogelijk organisch verkeer naar je website te trekken.
7. SEOQuake:
SEOQuake is een gratis tool die je op Google Chrome kan downloaden. Met SEOQuake kan je verschillende dingen checken. Je kan met de optie diagnosis de on-page elementen onderzoeken. Verder kan je zien hoe goed de website scoort met zowel interne en externe links, in verhouding tot je concurrentie. Daarnaast kan je ook kijken welke zoekwoorden er op de website worden gevonden en hoe deze scoren op de pagina. SEOQuake is dus een zeer praktische extensie die een complete analyse van een specifieke webpagina of landingspagina maakt. Het laat duidelijk en overzichtelijk zien wat er goed is aan de pagina en waar verbeterpunten liggen. SEOQuake is dus een tool die je kan gebruiken om de SEO van de website beter vorm te geven. SEOQuake kun je downloaden via de volgende link: https://chrome.google.com/webstore/detail/seoquake/akdgnmcogleenhbclghghlkkdndkjdjc.