Het posten van content is misschien wel net zo belangrijk als het produceren van content. Zo genereer je meer verkeer naar je website en trek je meer klanten aan. Velen vragen zich dan ook af hoe vaak en wanneer je iets moet posten op social media. Als je te veel plaatst zullen volgers je zien als spam, en als je te weinig plaatst wordt de doelgroep niet optimaal bereikt. Je zal een middenweg moeten vinden, en dat is lastiger dan het lijkt. De optimale frequentie per medium is voor ieder bedrijf namelijk anders. Wel zijn er per medium bepaalde richtlijnen waar je je aan kunt houden.
Hoewel de meningen verdeeld zijn, is de algemene opvatting dat je minimaal twee en maximaal tien berichten per week moet posten voor het optimale bereik. Volgens heuvelmarketing kan de 5-4-1 regel je goed helpen om je content in goede banen te leiden. Deze regel houdt in dat je per week vijf berichten post met een externe link, vier berichten met een eigen link en één bericht met een link naar je website. Verder blijkt uit onderzoek dat donderdag en vrijdag de beste dagen zijn waarop je kan posten. Wil je dat je dat jouw bericht vaak wordt gedeeld? Dan is 13:00 uur een goed tijdstip om content te delen.
LinkedIn blijft het medium waar zakelijke en sterke inhoud wordt gepost. De kwaliteit is dus extra belangrijk. Het best is om minimaal 2 en maximaal 5 berichten per week te posten. Zorg er dus voor dat je op LinkedIn alleen de beste content post. De tijd waarop je het best kan posten, is op werkdagen vlak voor het werk (7:00-8:00), tijdens lunch (12:00-13:00) en aan het eind van de dag (17:00). Dan zijn de meeste mensen actief op LinkedIn. Best logisch, want als je om je heen kijkt in de pauze of onderweg naar huis zal je veel mensen tegenkomen die even hun newsfeed checken.
Twitter staat bekend om zijn vluchtigheid; een tweet heeft dan ook een gemiddelde levensduur van 24 minuten. Daarom ligt de frequentie een stuk hoger dan andere social media. Je kan het best tussen de 15 en 30 tweets per dag plaatsen. Doordeweeks zorgen tweets voor 14% meer interactie dan in het weekend. Post dus het meest op werkdagen. Tijden waarop de meeste mensen actief zijn liggen tussen 12:00 en 18:00 uur. Rond 17:00 heb de grootste kans op een retweet.
Volgens TTMcommunicatie kan je het best tussen de één en drie foto’s per dag plaatsen op Instagram. Als je meer dan 5000 volgers hebt kan je het beste drie tot vijf foto’s per dag plaatsen. Tijden en frequenties zijn hier echter moeilijk te bepalen aangezien niet iedere volger jouw berichten ziet. Instagram maakt namelijk gebruik van een algoritme waarin trouwe likers meer berichten van jou zien dan niet-trouwe likers. Reageer en like daarom veel, gebruik veel hashtags in je posts en lok interactie uit. Zo verhoog je de kans op het bereiken van jouw doelgroep.
Deze richtlijnen vormen een goed uitgangspunt bij het bepalen van je strategie. Hou er wel rekening mee dat meer factoren een rol spelen bij het bereiken van je doelgroep. Verdiep je dus in de markt en kijk naar de strategie van concurrenten. Je zult vooral zelf moeten ontdekken wat ideale momenten zijn voor jouw social mediaposts; hiervoor kun je onlineactiviteiten uitgebreid monitoren. Vrijwel alle socialmediakanalen hebben een eigen statistiekenpagina waarin je na kunt gaan wanneer posts het meest worden gelezen. Bovendien laat het precies zien wanneer volgers online zijn. Gaandeweg ontdek je zelf wat wel en niet werkt.