Best een uitspraak, maar het kan. TalentSpot.nl is begonnen om voor jonge werkzoekenden (HBO werk- en denk niveau) een opleiding tot Digital marketeer te verzorgen. Best noodzakelijk nu in onze economie waarin veel branches stilliggen door Covid-19. Afgestudeerden zijn op zoek naar een carrière switch of omschool- mogelijkheid.
Daarnaast is de aanwezigheid op internet voor bedrijven en organisaties steeds relevanter.
In de eerste helft van 2020 kochten 10,7 miljoen mensen iets online, alweer 11% meer dan in 2019. De top 3 bestaat uit:
1 Retail 48% met schoenen, accessoires, kleding, tassen etc.
2, Restaurants met 35% voor het bestellen van maaltijden.
3 Meubels, woonaccessoires en tuinartikelen, sportartikelen, computers, tablets, mobiele telefoon, cosmetica en gedrukte boeken met 20%.
Deze trend zet zich in 2021 door. Dan hebben we het nog niet over de dienstverleners in Nederland. Banken, verzekeraars, energiebedrijven, gemeenten, de Rijksoverheid en zorginstellingen maken steeds meer gebruik van online dienstverlening en online dossiers. Dat betekent dat zichtbaarheid, vindbaarheid en de werking van je platform/site een cruciale rol speelt. Hoe val je relevant op via Google, wat heeft invloed? Welke content werkt goed bij je doelgroep? Maar ook: hoe ziet een moderne en goed functionerende website er uit? Welke data levert dat op en hoe moet je die interpreteren? Er komt veel bij kijken om een online strategie te ontwikkelen en deze succesvol te implementeren. Ook het MKB haakt hier noodzakelijkerwijs op aan. Kennis, tijd en geld spelen een belangrijke rol om voor het MKB een succesvolle online strategie te hebben. Of je nu een kledingbedrijf of een kapperszaak hebt.
Termen die een paar jaar geleden onbekend zijn, zijn nu standaard, SEO, SEA, GUI (voor de digibeten : Graphical User Interface), online strategie, Analytics en Google Adwords om wat voorbeelden te noemen. Studenten die marketing studeren en die van de Hogescholen komen, kennen de termen wel, maar kunnen ze in veel gevallen alleen als gebruiker toepassen. Alleen die studenten die specifiek een verdieping in hun studie hebben gekozen voor dit onderwerp kunnen zich na afstuderen zich ook online specialist noemen. Google geeft online veel mogelijkheden tot zelfstudie en technische ondersteuning. Maar de echte verbanden worden niet gelegd, die noodzakelijk zijn voor de implementatie van een online strategie. Daarnaast kent het vakgebied van een digitale online specialist elke dag vernieuwingen, er verandert jaarlijks veel in techniek en mogelijkheden. Natuurlijk kun je bij verschillende opleidingsinstituten een opleiding SEO doen, maar dat is theorie. Juist het leren vanuit gebruik en echte casussen zijn leer-versnellers.
Dit is de reden dat TalentSpot is ontstaan. Vanuit een online specialist worden via een opleiding en gedurende je opleiding meteen aan de gang gaan met klantvragen en echte opdrachten, daar leer je het meeste van. Dat kunnen ook opdrachten zijn vanuit een werkgever waar de cursist werkt. Tot slot vinden wij het heel gaaf als wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen helpen om in dit werkveld zingeving te vinden.
Best een ingewikkelde propositie om online digitale specialisten op te leiden en eventueel te detacheren. Bedrijven en organisaties hebben om verschillende redenen verschillende vragen over hun online strategie en online aanwezigheid. Een MKB bedrijf heeft een ander budget dan bijvoorbeeld de ANWB. Hoe brengen we deze gedifferentieerde propositie naar de verschillende doelgroepen?
De opleiding tot Digital marketeer is er voor iedereen.
We bieden de SEO, SEA, Analytics opleiding aan voor iedereen die meer wil weten over dit onderwerp. We starten met de basis. Het kan zijn dat je wilt omscholen, verdieping zoekt of de vaardigheden en kennis wilt gebruiken voor je eigen organisatie of je werkgever. Het kan natuurlijk ook de springplank zijn naar een nieuwe carrière. We vragen wel HBO-werk en denkniveau. Via een intakegesprek vooraf helpen we cursisten om te zien of een opleiding als deze past. Niet alleen qua denkniveau maar ook qua competenties, motivatie en persoonlijkheid.
De talenten worden opgeleid tot Digital marketeer en gaan aan de slag voor TalentSpot
MKB-bedrijven met een wat meer bescheiden online marketing budget kunnen via TalentSpot, SEO en SEA werkzaamheden per abonnement afnemen. Zodat ze up-to-date online relevant aanwezig zijn en blijven. MKB-bedrijven die een actie of campagne willen optuigen kunnen tijdelijk onze expertise inhuren. Vaak zien we ook dat het eenmalig uitstippelen van een online strategie een bedrijf helpt om vervolgens via maandelijks onderhoud vindbaar te blijven.
TalentSpot leidt Digital marketeers op voor bedrijven en organisaties op basis van vacature of omscholing
Denk hierbij aan de grotere dienstverleners die de functie online marketeer of online specialist in zijn functie formatie heeft. Jaarlijks staan er gemiddeld zo’n 1600 vacatures op de online vacaturesites (bron: vacaturebank.nl). Dit zijn niet alleen de voor de hand liggende bedrijven als Bol, ANWB en Bookit, maar ook gemeenten, de Politie en de Belastingdienst.
I.p.v. dure online recruitment oplossingen waarom niet een ambitieuze collega omscholen? Of nog beter, iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt die nu thuis zit een kans geven en hem/haar in 5 weken klaarstomen? Een betere keuze dan het vaak lange wachten op een geschikte kandidaat tijdens het reguliere werving en selectie proces.
TalentSpot werft en selecteert op basis van een culturele fit met de zoekende organisatie en leidt het talent vervolgens in 5 weken op. In het selectieproces zit ook een beroepstest die inzicht geeft of een kandidaat voldoet aan de beroepskwalificaties. Het gaat hierbij niet alleen om denkniveau, maar ook om competenties en gedrag.
De keuze is aan de opdrachtgever: alleen opleiden en de kandidaat direct overnemen of via detachering aan de slag laten gaan. Tevens komt het in de branche regelmatig voor dat een bedrijf/organisatie in een piek- periode (Bv. tijdens Kerst of voor de zomervakantie) extra handen nodig heeft om een campagne op te zetten of om online de data te verwerken. TalentSpot heeft de specialisten in huis om dan (tijdelijk) bij te springen.
Binnen TalentSpot geloven wij er in dat wij talent als online specialist een kans kunnen geven op de huidige arbeidsmarkt. Daarnaast zien wij het als onze verplichting, in een dynamisch werkveld, doorlopend onze digitale specialisten verder door te ontwikkelen en een interessante en met name leuke werkomgeving te verschaffen.
Via een carrière- en ontwikkeltraject helpen wij onze online specialisten hun ambities waar te maken bij en/of via verschillende werkgevers en opdrachten. Bij de opstart van ons bedrijf hebben we ook onderzocht wat onze doelgroep een ideale werkgever vindt. ”Ideaal” in termen van woon/werk-verkeer, thuiswerken, salaris, faciliteiten en sfeer. In een andere blog komen we hierop terug. Vast staat dat persoonlijke ontwikkeling en flexibiliteit belangrijk zijn. Dus daar zijn we mee aan de slag gegaan bij de oprichting en inrichting van ons bedrijf.
Wil je hier meer over weten? www.talentspot.nl
Kort de feiten over TalentSpot
Talentspot is eind 2020 opgericht. Onze cursussen en opleidingen worden online aangeboden, zodat we niet afhankelijk zijn van de geldende Corona maatregelen. Heb je interesse, neem dan gerust contact op!